x تبلیغات
روانشناسی

درمان متمرکز بر شفقت (CFT): رویکردی نوین برای کاهش اضطراب و احساس گناه

 

درمان متمرکز بر شفقت (CFT) یکی از رویکردهای نوین روان‌شناسی است که با پرورش مهربانی، همدلی و شفقت نسبت به خود و دیگران، به کاهش اضطراب، افسردگی و احساس گناه کمک می‌کند. این روش با ترکیب علم روان‌شناسی شناختی و تمرین‌های ذهن‌آگاهی، راهی مؤثر برای بهبود سلامت روان و افزایش آرامش درونی فراهم می‌کند.

درمان CFT چیست؟

درمان CFT بر اهمیت شفقت و همدلی به خود در تعامل با جهان و خود تأکید می کند. CFT از ارزش‌های بودایی سرچشمه می‌گیرد که بر تأثیر شفقت بر شادی دیگران و همچنین شادی شما تأکید می‌کند(منبع).

درمان متمرکز بر شفقت (CFT) یک رویکرد درمانی است که هدف آن کمک به افرادی است که با شرم و انتقاد از خود دست و پنجه نرم می کنند، که اغلب ناشی از تجربیات اولیه سوء استفاده یا بی توجهی است.

CFT به مراجعین می آموزد که مهارت های شفقت به خود و شفقت دیگر را پرورش دهند، که تصور می شود به تنظیم خلق و خوی کمک می کند و منجر به احساس امنیت، پذیرش خود و راحتی می شود. این تکنیک شبیه درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی است، زیرا به مراجعین در مورد علم پشت ارتباط ذهن و بدن و نحوه تمرین آگاهی ذهن و بدن آموزش می دهد(منبع).

شفقت به خود چیست؟

وقتی برای خود دلسوز هستید، از رنج خود آگاه هستید. شما توجه خود را به درون جلب می کنید تا به افکار و احساسات خود توجه کنید. وقتی با خودمان هماهنگ می‌شویم، قضاوت‌کننده و کنجکاو نیستیم.

بدون دلسوزی به خود، ممکن است با خود بگویید: "باورم نمی‌شود که اینقدر استرس دارم و مدام به اتفاقی که فردا قرار است بیفتد فکر می‌کنم. چرا یک گره احمقانه در شکم من وجود دارد"(منبع).

تکنیک غلبه بر نگرانی ها، دلشوره ها و استرس ها

 

شفقت درمانی برای کودکان

درمان متمرکز بر شفقت (CFT) شکل نسبتا جدیدی از روان درمانی است. این ترکیبی از عناصر درمان شناختی رفتاری، ذهن آگاهی، و درمان پذیرش و تعهد است تا به افراد کمک کند نگرش دلسوزانه ای نسبت به خود و احساساتشان ایجاد کنند.

این نوع روان درمانی می تواند به ویژه برای کودکان و نوجوانانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند مفید باشد.

روان درمانی متمرکز بر شفقت یک درمان مؤثر برای کودکان مبتلا به افسردگی است، اگرچه مدت درمان مورد نیاز اغلب به فرد و شرایط آنها بستگی دارد. به طور کلی، یک کودک به طور منظم در جلسات مشاوره و روان درمانی با درمانگر خود در طول هفته ها یا ماه ها شرکت می کند. با کار با روان درمانگر، کودک بینشی نسبت به افکار، احساسات و رفتارهای خود به دست می آورد و گام های عملی برای شروع سفر درمانی خود را می آموزد(منبع).

افسردگی جوانان در مدرسه و دانشگاه

در یک جلسه شفقت درمانی چه میگذرد

مجموعه‌ای از تمرین‌ها که شامل تصاویر شفقت است تا به مراجع کمک کند تا درک درستی از تصویر شفقت خود داشته باشد.

از افراد خواسته می شود تا بیان کنند که تصویر ایده آل آنها از شفقت از دیگری چگونه خواهد بود. ممکن است از آنها بپرسند که از طریق حالات صورت و لحن صدا، شفقت چگونه به نظر می رسد یا به نظر می رسد. آنها همچنین باید کلماتی مانند گرم یا قوی را که به این تصویری که ایجاد کرده‌اند، مرتبط کنند.

همچنین ممکن است به فرد توصیه شود که نقش یک شخص عمیقاً دلسوز را بازی کند و آن تصویر را از طریق حالات چهره، لحن صدا، وضعیت بدنی و کلمات به نمایش بگذارد. از مراجع خواسته می شود که در لحظاتی که معمولاً ممکن است از خود انتقاد کنند، تصاویر دلسوزانه را به تصویر بکشند(منبع).

 

منبع : درمان متمرکز بر شفقت (CFT): رویکردی نوین برای کاهش اضطراب و احساس گناه

مشاوره تحصیلی دانش آموزان با روش های روز دنیا

 

 

 

مشاوره تحصیلی می تواند به دانش آموزان کمک کند تا تعیین کنند که چگونه الزامات را برآورده کنند، اهداف مدرک را ایجاد کنند یا در مورد یک رشته تصمیم بگیرند. دانش آموزان جدید باید قبل از ثبت نام در کلاس ها از مشاوره تحصیلی بهره مند شوند(منبع).

مشاوره تحصیلی چیست؟ و چرا به آن نیاز داریم؟

مشاوره تحصیلی یک فرآیند آموزشی مداوم است که دانشجو را به دانشگاه متصل می کند. مشاوره تحصیلی به آماده سازی دانش آموز برای یادگیری فراتر از محدودیت های کلاس کمک می کند. مشاوران تحصیلی سیاست‌ها و رویه‌ها را به دانش‌آموز معرفی و تفسیر می‌کنند و به دانش آموز و دانشجو کمک می‌کنند تا در مسیرهای علمی و سازمانی موسسه خود حرکت کند(منبع).

مشاور تحصیلی مشاوری در مدرسه یا دانشگاه است که به دانش آموزان در تصمیم گیری های تحصیلی و شغلی کمک می کند. برای بعضی دانش‌آموزان، ممکن است در مورد انتخاب رشته، انتخاب رشته و استفاده از فرصت‌هایی مانند تحصیل در خارج از کشور و فعالیت‌های فوق برنامه مشاوره ارائه دهند.

برای جوانان و دانشجویان، آنها ممکن است توصیه های خاص تری در مورد ورود به نیروی کار، درخواست برای برنامه های تحصیلات تکمیلی و درخواست برای کمک هزینه تحصیلی یا کارآموزی ارائه دهند. آنها همچنین ممکن است در مورد تکنیک های شبکه و مصاحبه فارغ التحصیلان مشاوره ارائه دهند(منبع).

انواع سبک های یادگیری:

چهار نوع سبک اصلی یادگیری در آموزش وجود دارد:

  • سبک یادگیری دیداری:

یادگیرنده بصری بودن مستلزم تفکر در تصاویر به جای کلمات است. یادگیرندگان دیداری با استفاده از نمودارها، جداول، نقشه ها و رنگ ها به بهترین شکل یاد می گیرند. آنها همچنین تمایل دارند که به جای اینکه به صورت متوالی یا به صورت جزئی یاد بگیرند، به طور کل نگر یاد بگیرند. یکی از مزایای یک یادگیرنده دیداری، دیدن آسان تصویر بزرگ است. در نتیجه، این یادگیرندگان ممکن است گاهی اوقات جزئیات را از دست بدهند(منبع).

  • سبک یادگیری شنیداری:

یادگیرندگان شنیداری افرادی هستند که وقتی اطلاعات می شنود، بهتر یاد می گیرند. آنها تمایل دارند که ایده های خود را بعد از صحبت کردن مرتب کنند نه اینکه قبل از آن به ایده ها فکر کنند. و از نظر آنها، گفتن مطالب با صدای بلند به آنها در درک مفهوم کمک می کند.

اگر آنها در حال یادگیری زبان دوم یا یک نظریه جدید هستند، زبان آموزان شنیداری زمانی که اطلاعات از طریق راهبردهایی که شامل صحبت کردن است، مانند سخنرانی ها و بحث های گروهی، به آنها ارائه می شود، بهتر یاد می گیرند. آنها می توانند از تکرار درس ها، استفاده از فناوری برای ضبط سخنرانی ها، انجام فعالیت های گروهی که نیاز به همکلاسی ها برای توضیح ایده ها دارند و غیره بهره مند شوند(منبع).

  • سبک یادگیری حرکتی:

یادگیری حرکتی فرآیندی است که از طریق آن می‌توانیم پس از تمرین و تعامل با محیط، اعمال را بدون زحمت انجام دهیم. با استفاده از یادگیری حرکتی، ما به طور مداوم مجموعه حرکتی خود را گسترش می دهیم.

یادگیری حرکتی شامل تعدادی از اجزای متقابل است: پردازش و جمع‌آوری اطلاعات حسی مرتبط با عمل به شیوه‌ای مؤثر و کارآمد، به‌کارگیری یک سری از استراتژی‌های تصمیم‌گیری با هدف تعیین حرکاتی که باید انجام شوند و از چه ترتیبی باید در حین انجام آن‌ها پیروی کرد. فعال کردن فرآیندهای کنترلی در طول عملکرد موتور از جمله کنترل پیش‌خور، کنترل واکنشی و کنترل بیومکانیکی(منبع).

  • خواندن/نوشتن:

خواندن/نوشتن یادگیرندگانی هستند که در درجه اول با خواندن و نوشتن را ترجیح می دهند و اطلاعات را با مطالعه بیاموزند. یادداشت ها، جزوه ها و کتاب های درسی. این زبان آموزان می سازند

آنها همچنین با بازنویسی یادداشت ها و بازخوانی سود می برند بارها و بارها بی صدا یادداشت می کند(منبع).

 

منبع : مشاوره تحصیلی دانش آموزان با روش های روز دنیا

همه چیز درباره درمان تحلیلی شناختی (CAT)

 

CATمخفف عبارت Cognitive Analytic Therapy است. یک برنامه درمانی مشترک برای نگاه کردن به نحوه تفکر، احساس و عمل یک فرد، و رویدادها و روابطی که زمینه ساز این تجربیات (اغلب از دوران کودکی یا اوایل زندگی) است.

رویکرد شناختی تحلیلی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، ایده ها و درک از درمان های مختلف را در یک درمان کاربرپسند و موثر گرد هم می آورد(منبع). درمان تحلیلی شناختی که به عنوان CAT نیز شناخته می شود، یک درمان گفتاری است که عمدتاً بر روی الگوهای رابطه متمرکز است.

این مبتنی بر این ایده است که تجربیات اولیه زندگی ما بر نحوه ارتباط ما با دیگران و نحوه رفتارمان با خود تأثیر می گذارد. این بدان معنی است که گاهی اوقات الگوهای رفتاری، یا انتظارات ما از رفتار دیگران، می توانند به الگوهای تکرار شونده ناسالم یا غیر مفید و همچنین الگوهای سالم و مفید تبدیل شوند(منبع).

تعداد جلسات با رویکردCAT

هر برنامه درمانی با توجه به شرایط فعلی و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می کند، متناسب با نیازهای فرد تنظیم می شود. درمان تحلیلی شناختی که به عنوان یک درمان با زمان محدود در نظر گرفته می شود، بسته به ماهیت مشکل مورد بررسی می تواند بین چهار تا 24 هفته طول بکشد. به طور کلی، به طور متوسط 16 هفته هنجار در نظر گرفته می شود(منبع).

 

تفاوت بین روانشناس، روانپزشک و روانکاو چیست؟

اختلال های قابل درمان با رویکرد شناختی تحلیلی

CAT به ویژه برای مقابله با افسردگی، اضطراب و عزت نفس پایین مفید است. این درمان به افراد کمک می کند تا الگوهای منفی را که به این شرایط کمک می کنند شناسایی کرده و بشکنند.

به عنوان مثال، فردی که رفتارهای خودآزاری دارد ممکن است یاد بگیرد که محرک ها را تشخیص دهد و مهارت های مقابله ای سالم تری را توسعه دهد.

همچنین این درمان از کسانی که با اختلالات شخصیتی، به ویژه اختلال شخصیت مرزی (BPD) دست و پنجه نرم می کنند، حمایت می کند.

با ترسیم رفتارها و احساسات مشکل ساز، بیماران می توانند علل زمینه ای را بهتر درک کنند و روی تغییر آنها کار کنند.

CAT همچنین می تواند برای افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی مفید باشد و به آنها کمک کند تا بفهمند که چگونه الگوهای فکری آنها بر رفتارهای غذایی آنها تأثیر می گذارد(منبع).


منبع : همه چیز درباره درمان تحلیلی شناختی (CAT)

نمیدانم چگونه تصمیم گیری کنم؟

 

 

 

عدم تصمیم گیری دلایل زیادی دارد. اما با تمرین و زمان می توانید در تصمیم گیری های کوچک و بزرگ بهتر شوید(منبع).

چرا نمیتونم تصمیم بگیرم؟

مشکل در تصمیم گیری می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد، مانند ترس از شکست و کمبود اعتماد به نفس یا اطلاعات(منبع).

3 دلیل اصلی که نمیتوانید تصمیم بگیرید:

  • شما به اندازه کافی به خودتان اعتماد ندارید
  • از اقدام می ترسید
  • خودت نمیفهمی(درباره خودتان، نیازهایتان و آنچه واقعاً برایتان مهم است، شفافیت نداشته باشید.)(منبع)

ترس از تصمیم گیری اشتباه یکی از دلایلی است که بسیاری از افراد در مواجهه با یک انتخاب دچار تردید می شوند. ممکن است از شکست یا حتی عواقب موفقیت بترسید. ممکن است نگران باشید که دیگران در مورد شما چه فکری می کنند. کمال گرایی ممکن است در مسیر شما قرار بگیرد(منبع).

راه های مقابله با ترس از شکست و حرکت به سمت موفقیت

فوبیای تصمیم گیری

Decidophobia به عنوان "ترس غیر منطقی از تصمیم گیری" تعریف می شود. در شدیدترین شکل آن، کسانی که این ترس را دارند ممکن است حملات پانیک تمام عیار را تجربه کنند که حتی در مورد تصمیم گیری فکر می کنند. حملات پانیک باعث تسریع ضربان قلب و تنفس، افزایش فشار خون، تعریق، تنش عضلانی و لرزش می شود.

برای اجتناب از این احساسات، افراد مبتلا به دسیدوفوبیا ممکن است از قرار گرفتن در موقعیت هایی که مجبور به تصمیم گیری هستند، اجتناب کنند. با این حال، این می تواند دردسرساز شود، به خصوص اگر شما یک دانشجو یا دانش آموز هستید که باید در مورد مسائلی مانند رشته تحصیلی، مدرسه انتخابی، برنامه خود و موارد دیگر تصمیم بگیرید(منبع).

شناسایی و درمان پانیک اتک یا حملات هراس

 

تردید در تصمیم گیری

گاهی اوقات یک باور ناخودآگاه می تواند بر تصمیمات شما کنترل داشته باشد، حتی اگر شما دیگر از آن آگاه نباشید.

تردید مبتنی بر نگرانی است، ترس ممکن است این تصور باشد که ما در سطحی به اندازه کافی دقیق یا باهوش نیستیم. می‌توانیم احساس کنیم که اگر جلو برویم، این کمبود دانش یا اطلاعات آشکار می‌شود.

در روانشناسی، تردید به تأخیر یا عدم اطمینان در انتخاب یا اقدام اشاره دارد. این یک پدیده معمولی است که می تواند در زمینه های مختلفی از جمله حل مسئله، تصمیم گیری و تعاملات اجتماعی رخ دهد. به عنوان مثال؛ تردید می تواند هنگام تصمیم گیری در مورد مسیر شغلی یا ترک یک رابطه سوء استفاده آمیز به دلیل عدم اطمینان در مورد نتیجه رخ دهد(منبع).

 

منبع : نمیدانم چگونه تصمیم گیری کنم؟

طرحواره آسیب پذیری

 

 

همه ما گاهی اوقات ممکن است نگران اتفاقات بدی باشیم که برایمان اتفاق می افتد. با این حال، برای افرادی که طرحواره آسیب پذیری دارند، احساس دائمی تهدیدات قریب الوقوع برای ایمنی خود را تجربه می کنند. این به دلیل این باور است که جهان مکان خطرناکی است(منبع).

طرحواره آسیب پذیری چیست؟

طرحواره آسیب‌پذیری در روان‌شناسی، که به طور خاص «طرحواره آسیب‌پذیری در برابر آسیب/بیماری» نامیده می‌شود، یک طرحواره ناسازگار اولیه است که با یک باور مداوم و تشدید شده مشخص می‌شود که چیزی وحشتناک در حال رخ دادن است و اینکه فرد قادر به پیشگیری، اجتناب یا کنار آمدن با پیامدهای آن نخواهد بود.

این طرحواره باعث می شود که افراد در ترس دائمی زندگی کنند و اغلب نگران تهدیدات بیش از حد در سه حوزه اصلی هستند: پزشکی (به عنوان مثال ترس از بیماری های جدی)، عاطفی (مانند ترس از دست دادن کنترل یا فروپاشی ذهنی)، و خطرات خارجی (مانند بلایای طبیعی یا جنایت)(منبع).

این طرحواره معمولاً در دوران کودکی ایجاد می‌شود، اغلب به خاطر مراقبانی که بیش از حد محافظ یا مضطرب هستند، از هشدارهای اغراق‌آمیز درباره خطر یا به دنبال تجارب آسیب‌زا مانند بیماری یا از دست دادن در خانواده استفاده می‌کنند. چنین تربیتی باعث می شود که کودک دنیا را مکانی خطرناک و خود را آسیب پذیر و درمانده بداند. افراد مبتلا به این طرحواره برای اطمینان و حمایت شدیداً به دیگران وابسته هستند، از مسئولیت پذیری اجتناب می کنند و ممکن است با احساس انزوا و اضطراب دست و پنجه نرم کنند(منبع).

طرحواره انزوای اجتماعی چیست؟

به طور خلاصه، طرحواره آسیب پذیری شامل ترس عمیق از یک فاجعه قریب الوقوع همراه با اعتقاد به ناتوانی فرد در مدیریت یا زنده ماندن از چنین تهدیداتی است که ریشه در تجربیات اولیه زندگی دارد و با اضطراب و هوشیاری مداوم تقویت می شود(منبع)(منبع)(منبع).

نشانه های طرحواره آسیب پذیری

  • نگرانی مداوم و بیش از حد از اینکه اتفاق وحشتناکی رخ دهد، مانند ترس از بیماری جدی، فروپاشی عاطفی، یا خطرات خارجی مانند جنایت یا بلایا(منبع).
  • مشکل در تمرکز روی کارهای روزانه به دلیل تمرکز مداوم بر تهدیدات درک شده.
  • اضطراب مزمن که منجر به ایجاد مشکل در آرامش، اجتناب از فعالیت های لذت بخش و انزوای اجتماعی می شود.
  • جستجوی مکرر اطمینان از نزدیکان، پزشکان یا اینترنت برای مدیریت ترس ها.
  • علائم فیزیکی مرتبط با استرس مزمن، مانند مشکل در خوابیدن و مشکلات سلامتی.
  • واکنش‌های رفتاری در هنگام ایجاد، از جمله اجتناب از موقعیت‌های ترسناک، جبران بیش از حد با انجام اقدامات خطرناک، یا تسلیم شدن در برابر اضطراب و کناره‌گیری.
  • احساس انزوا یا درک نادرست به این دلیل که دیگران ممکن است شدت ترس خود را درک نکنند.
  • افکار مسابقه ای، احساس ترس، و تمایل به فاجعه سازی بدترین سناریوها.
  • برای احساس امنیت به دیگران تکیه کنید که منجر به تنش در روابط می شود.

 

منبع : طرحواره آسیب پذیری

طرحواره آمیختگی (وابستگی هیجانی) چیست؟

 

 

 

 

طرحواره آمیختگی در روانشناسی به بهترین وجه از طریق مفهوم آمیختگی هویت درک می شود. افرادی که دچار این طرحواره هستند، معمولاً بدون تأیید و حضور دیگران احساس ناامنی یا بی‌هویتی می‌کنند. شناخت و درمان طرحواره آمیختگی می‌تواند به بازیابی استقلال عاطفی، افزایش اعتمادبه‌نفس و بهبود روابط نزدیک کمک کند.

طرحواره آمیختگی چیست؟

یک ساختار روانشناختی که در آن خود شخصی فرد (ویژگی های منحصر به فرد) و خود اجتماعی (عضویت در گروه) عمیقاً متحد می شوند. این آمیختگی یک حس غشایی از یگانگی با یک گروه ایجاد می‌کند، جایی که هویت شخصی و هویت گروهی برجسته باقی می‌مانند و برای برانگیختن رفتار شدید طرفدار گروه، مانند از خودگذشتگی برای گروه یا اعضای آن، هم افزایی می‌کنند.

ویژگی های کلیدی آمیختگی هویت عبارتند از:

پیوندهای رابطه ای: افراد در هم آمیخته پیوندهای خویشاوندی را نه تنها با گروه به عنوان یک کل بلکه با اعضای گروه نیز احساس می کنند و باعث تقویت ارتباطات بین فردی قوی در گروه می شود.

برگشت ناپذیری: هنگامی که آمیختگی ایجاد می شود، در طول زمان، حتی در شرایط نامطلوب، پایدار می شود.

هم افزایی هویت: خود فردی و اجتماعی با هم کار می کنند و انگیزه عمل از طرف گروه را تقویت می کنند.

جوهر و عامل مشترک: ادراک ویژگی های اصلی مشترک و احساس عاملیت شخصی که به رفتار گروهی هدایت می شود، زیربنای ادغام است.

 

 

منبع : طرحواره آمیختگی (وابستگی هیجانی) چیست؟

طرحواره منفی‌گرایی و بدبینی چیست؟ دلایل، نشانه‌ها و روش‌های درمان آن

 

 

آیا تمایل دارید جنبه های منفی اتفاقات را ببینید؟ شاید دوست دارید برای بدترین سناریوها برنامه ریزی کنید تا آماده باشید؟ شاید فکر می کنید یک واقع گرا هستید، اما دیگران فکر می کنند شما بدبین هستید؟ اگر چنین است، ممکن است طرحواره منفی/بدبینی داشته باشید(منبع).

طرحواره منفی گرایی و بدبینی چیست؟

طرحواره منفی گرایی/بدبینی یک طرحواره ناسازگار اولیه است که با تمرکز مداوم بر جنبه های منفی زندگی، با تمایل به انتظار بدترین نتایج و کم اهمیت جلوه دادن یا نادیده گرفتن تجربیات مثبت مشخص می شود. افراد دارای این طرحواره اغلب:

  • اغراق کنید یا روی درد، رنج، شکست و ناملایمات تمرکز کنید.
  • رویدادها یا دستاوردهای مثبت را به حداقل برسانید یا رد کنید.
  • در اضطراب مزمن، نگرانی و گاهی اوقات در ناامیدی زندگی کنید و انتظار داشته باشید که اوضاع بد پیش برود(منبع).

باورها و رفتارهای رایج

  • انتظار دارید که همه چیز حتی در موقعیت های خنثی یا مثبت به اشتباه پیش برود.
  • فاجعه پردازی تخیل بدترین سناریوها و هوشیاری بیش از حد نسبت به مشکلات احتمالی.
  • مشکل در لذت بردن از لحظات مثبت، احساس اضطراب یا انتظار برای ناامیدی زمانی که همه چیز خوب پیش می رود.
  • عدم تصمیم گیری و اجتناب از فرصت های جدید به دلیل ترس از شکست یا فاجعه.
  • از سوی دیگران بدبین یا "نگران" دیده شدن، اگرچه اغلب خود را یک واقع گرا معرفی می کنند(منبع)(منبع).

ریشه های طرحواره بدبینی

این طرحواره اغلب در دوران کودکی، به ویژه در محیط هایی که عبارتند از:

  • بیش از حد محتاط، مضطرب یا انتقادی.
  • نداشتن بازیگوشی، خودانگیختگی یا حمایت عاطفی.
  • با الگوبرداری از بدبینی والدین یا پیامدهای منفی مکرر مشخص شده است(منبع)(منبع).

 

 

منبع : طرحواره منفی‌گرایی و بدبینی چیست؟ دلایل، نشانه‌ها و روش‌های درمان آن

طرحواره معیارهای سختگیرانه/عیب جویی افراطی

 

آیا احساس می کنید باید در هر کاری بهترین کاری را که می توانید انجام دهید؟ شاید برای شما آسان باشد که در کار خود عیب جویی کنید، مهم نیست که چقدر سخت یا طولانی روی آن کار کرده اید؟ یا شاید با دانستن اینکه هنوز چند کار دیگر باید انجام دهید، استراحت کردن برایتان دشوار است؟ اگر چنین است، ممکن است شما استانداردهای طرحواره معیارهای سختگیرانه را داشته باشید(منبع).

طرحواره معیارهای سختگیرانه چیست؟

این طرحواره شامل داشتن استانداردها و انتظارات درونی بیش از حد بالا از خود (و گاهی اوقات دیگران) است که اغلب به حد کمال گرایی می رسد. افراد دارای این طرحواره فشار دائمی برای رعایت این معیارهای سختگیرانه در زمینه های مختلف مانند کار، رفتار، اخلاق یا بهره وری احساس می کنند.

آنها به شدت از خود انتقاد می کنند و اغلب نسبت به اشتباهات یا شکست تحمل نمی کنند و معتقدند که هر چیزی کمتر از کامل بودن قابل قبول نیست.

این طرحواره با احساسات مزمن استرس، اضطراب، خستگی و سرخوردگی به دلیل پیگیری بی وقفه اهداف غیر واقعی همراه است. افراد مبتلا به این طرحواره ممکن است برای آرامش یا لذت بردن از زندگی تلاش کنند، زیرا درگیر رعایت این استانداردها هستند و در صورت کوتاهی از انتقاد یا عدم تایید می ترسند.

راه های مقابله با ترس از شکست و حرکت به سمت موفقیت

این طرحواره اغلب در دوران کودکی زمانی که مراقبین انتظارات بسیار بالایی دارند یا تنبیهی و انتقادی بودند ایجاد می شود و به کودک می آموزد که عشق و پذیرش مشروط به موفقیت و پایبندی به قوانین سختگیرانه است.

طرحواره معیارهای دقیق با طرحواره استانداردهای بی امان مطابقت دارد که با کمال گرایی، قوانین داخلی سفت و سخت و عدم تحمل نقص انسان مشخص می شود. این امر باعث می شود که افراد معیارهای سختگیرانه ای را بر خود و گاه بر دیگران تحمیل کنند که منجر به استرس و اختلال در رفاه می شود(منبع)(منبع).

 

منبع : طرحواره معیارهای سختگیرانه/عیب جویی افراطی

 

طرحواره تنبیه چیست؟ شناخت ریشه احساس گناه و خودسرزنشی در ذهن ما


آیا وقتی اشتباه می کنید به خودتان سخت می گیرید؟ شاید شما احساس می کنید که دیگران باید پاسخگو باشند و زمانی که اشتباه می کنند مجازات شوند. یا شاید برای شما سخت است که ببخشید؟ اگر چنین است، ممکن است طرح تنبیه را داشته باشید(منبع).

طرحواره تنبیه؛ یعنی همیشه خودت را مقصر می‌دانی؟

طرحواره تنبیه، یک الگوی روان‌شناختی است که در آن فرد این باور را دارد که اشتباهات، شکست‌ها یا ناکامی‌های اخلاقی چه در خود یا دیگران باید به‌جای بخشش یا درک، به سختی مجازات شوند. این طرحواره شامل یک دید سفت و سخت، سیاه و سفید از رفتار، با تحمل کمی برای نقص انسان یا شرایط کاهش دهنده است.

افراد مبتلا به این طرحواره به شدت انتقادی، تحمل ناپذیر و تنبیهی هستند و اغلب خشم، شرم و مشکل در بخشش اشتباهات را تجربه می کنند.

طرحواره تنبیه یکی از 18 طرحواره ناسازگار اولیه شناسایی شده در طرحواره درمانی است. غالباً با طرحواره‌های دیگری مانند استانداردهای بی‌امان (توقعات بیش از حد بالا) و نقص/شرم (احساس نقص یا نالایق بودن) همراه است. اغلب در دوران کودکی به دلیل انتقاد شدید، تنبیه یا سوء استفاده عاطفی توسط مراقبان ایجاد می شود که منجر به انتقاد شدید درونی و رفتارهای خودتنبیهی، از جمله خودگویی منفی یا حتی خودآزاری می شود(منبع).

15 نکات کلیدی روش تربیتی صحیح که والدین باید بداند

افراد دارای این طرحواره ممکن است:

  • انتظار داشته باشید که خود و دیگران صرف نظر از شدت یا زمینه، به شدت در قبال خطاها پاسخگو باشند.
  • مبارزه برای همدلی یا بخشش، حفظ ذهنیت "بدون بهانه".
  • خود را به خاطر عیوب درک شده به عنوان نوعی بهبود خود را تنبیه کنید.
  • پریشانی، تنهایی و روابط متشنج را به دلیل نگرش شدید قضاوتی آنها تجربه کنید(منبع)(منبع)(منبع).

نیاز اساسی در طرحواره تنبیه اغلب میل به ایمنی و کنترل در دنیایی غیرقابل پیش بینی است که با این باور حاصل می شود که در صورت رعایت قوانین سختگیرانه و مجازات اشتباهات، می توان از نتایج بد جلوگیری کرد(منبع).

به طور خلاصه، طرحواره تنبیه یا تنبیه یک الگوی شناختی-هیجانی ناسازگار است که با باور بیش از حد و انعطاف ناپذیری مشخص می شود که اشتباهات باید مجازات شوند، که منجر به انتقاد شدید از خود و قضاوت دیگران می شود، که اغلب ریشه در تجربیات اولیه والدین خشن یا غفلت عاطفی دارد.

ویژگی‌های افراد گرفتار در طرحواره تنبیه

ویژگی های کلیدی طرحواره تنبیه عبارتند از:

  • یک باور سفت و سخت مبنی بر اینکه اشتباهات یا شکست‌ها چه توسط خود یا دیگران باید مجازات شوند تا اینکه آنها را ببخشیم یا درک کنیم. این منجر به انتقاد شدید از خود و عدم تحمل نسبت به اشتباهات دیگران می شود(منبع).
  • هنگامی که در موقعیت هایی ایجاد می شود که استانداردها یا انتظارات فرد را برآورده نمی کند، افراد عصبانی، تحمل ناپذیر، تنبیه کننده و متهم می شوند و از پذیرش خطاپذیری انسان یا شرایط تخفیف امتناع می کنند.
  • رفتارهای خودتنبیهی رایج هستند، از جمله خودگویی منفی، آسیب رساندن به خود، نادیده گرفتن نیازهای اساسی (مانند خوردن یا خوابیدن) و اجتناب از تعاملات اجتماعی مفید.
  • این طرحواره اغلب شامل ذهنیت "بدون بهانه" است، با انعطاف ناپذیری اخلاقی و تفکر سیاه و سفید در مورد درست و نادرست، همدلی و بخشش را دشوار می کند.
  • اغلب با طرحواره های دیگری مانند استانداردهای بی امان (توقعات بیش از حد بالا) و نقص/شرم، که به احساس بی ارزشی و مستحق مجازات کمک می کند، اتفاق می افتد.
  • تجارب عاطفی زیربنایی شامل احساس محرومیت، ناامنی، بی ارزشی و عصبانیت در هنگام تحریک است که منجر به تنبیه خود و دیگران به عنوان راهی برای بازیابی کنترل یا ایمنی می شود.
  • این طرحواره اغلب ریشه در تجربیات اولیه انتقاد، تنبیه یا بدرفتاری تند دارد که به یک منتقد درونی تنبیهی و حالت خشن "والد تنبیهی" در قالب طرحواره درمانی شکل می دهد.

اشتباهات تربیتی والدین که کسی به شما نمی گوید

 

منبع : طرحواره تنبیه چیست؟ شناخت ریشه احساس گناه و خودسرزنشی در ذهن ما

 

چالش های مادران دارای کودک بیش فعال

 



مادران کودکان بیش فعال با چالش های مهم متعددی روبرو هستند که بر سلامت روانی، پویایی خانواده و کیفیت کلی زندگی آنها تأثیر می گذارد.

خصوصیات بچه های بیش فعال

کودکان بیش فعال، معمولاً طیفی از ویژگی های رفتاری مربوط به بیش فعالی، تکانشگری و بی توجهی را نشان می دهند. این ویژگی ها عبارتند از:

رفتارهای بیش فعال و تکانشی

  • بی قراری، ضربه زدن به دست ها یا پاها، یا چرخیدن روی صندلی خود
  • مشکل در نشستن در موقعیت هایی که انتظار می رود، مانند کلاس درس یا سر میز شام
  • دائما در حال حرکت بودن، دویدن در اطراف یا بالا رفتن در موقعیت های نامناسب
  • حرف زدن بیش از حد و پر سر و صدا
  • داشتن مشکل در بازی یا شرکت در فعالیت های بی سر و صدا
  • بی حوصلگی، مشکل در انتظار نوبت، و قطع مکرر مکالمات یا بازی ها
  • بدون فکر کردن عمل کردن، مانند محو کردن پاسخ‌ها قبل از اتمام سؤال یا استفاده از چیزها بدون اجازه
  • ریسک‌های غیرضروری و گاهی انجام رفتارهای خطرناک بدون در نظر گرفتن عواقب

علائم و درمان بیش فعالی در کودکان| کودک بیش فعال حادثه ساز می شود

رفتارهای بی توجه (اغلب همراه با بیش فعالی)

  • مشکل در توجه به جزئیات و اشتباهات بی دقت در تکالیف مدرسه
  • مشکل در تمرکز روی کارها یا بازی و به نظر می رسد که وقتی مستقیماً با او صحبت می شود گوش نمی دهید.
  • مشکلات در پیروی از دستورالعمل ها و انجام کارهایی مانند تکالیف یا کارهای خانه
  • به راحتی توسط محرک های بیرونی حواس پرت می شوند.
  • فراموش کردن فعالیت های روزانه و از دست دادن اقلام مورد نیاز برای انجام وظایف (مانند اسباب بازی، وسایل مدرسه)
  • اجتناب از کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی مداوم دارند، مگر اینکه لذت بخش باشند(منبع)(منبع).

دختران مبتلا به ADHD اغلب کمتر بیش فعال و بی توجه هستند، که می تواند تشخیص علائم آنها را دشوارتر کند.

بیش فعالی در نوجوانان ممکن است بیشتر به صورت بی قراری یا مشکل در فعالیت های ساکت ظاهر شود تا دویدن یا بی قراری آشکار شود(منبع)(منبع).

دلایل و درمان سریع پرخاشگری نوجوانان

به طور خلاصه، کودکان بیش فعال معمولاً انرژی بالایی از خود نشان می دهند، مشکل در یک جا نشستن، اقدامات تکانشی و اغلب در تمرکز و تکمیل وظایف مشکل دارند، که می تواند عملکرد روزانه آنها را در خانه، مدرسه و در محیط های اجتماعی به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد(منبع)(منبع).

تاثیر بیش فعالی کودک بر زندگی مادر

بیش فعالی کودک به طور قابل توجهی زندگی مادر را تحت تاثیر قرار می دهد، در درجه اول با افزایش سطح استرس، اضطراب و بار عاطفی او. تأثیرات کلیدی عبارتند از:

مادران کودکان بیش فعال یا ADHD در مقایسه با مادران کودکان غیر ADHD استرس را به میزان قابل توجهی تجربه می کنند. این استرس از مدیریت رفتارهای چالش برانگیز مانند تکانشگری، بی توجهی و بیش فعالی ناشی می شود(منبع).

استرس بالا و مزمن است و در اوایل زندگی کودک شروع می شود و بر سلامت روانی و کارآمدی والدین تاثیر می گذارد. میزان اضطراب و افسردگی مادر کودکان بیش فعال بیشتر است که تا حدی به دلیل احساس ناکارآمدی والدین و نگرانی دائمی در مورد رفتار و آینده کودک است(منبع)(منبع).


منبع : چالش های مادران دارای کودک بیش فعال

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 صفحه بعد