x تبلیغات
روانشناسی

مهارت نه گفتن: چرا و چگونه این مهارت را تقویت کنیم

 

مهارت نه گفتن: چرا و چگونه این مهارت را تقویت کنیم

وقتی کسی از ما کاری می‌خواهد، اولین غریزه ما تقریباً همیشه این است که «بله» بگوییم. این موضوع هم در مورد زندگی کاری و هم در مورد زندگی شخصی ما صدق می‌کند، حتی در موقعیت‌هایی که باعث ناراحتی ما می‌شود. اگر می‌خواهید در محل کار پیشرفت کنید و سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید، یادگیری «نه» گفتن یک مهارت ضروری است(منبع).

چرا مهارت «نه گفتن» یک ضرورت در روابط سالم است؟

مهارت نه گفتن مهم است زیرا تصمیم‌گیری مؤثر، تعیین مرز و اولویت‌بندی را امکان‌پذیر می‌کند که برای موفقیت شخصی و حرفه‌ای ضروری هستند. دلایل کلیدی اهمیت نه گفتن:

از زمان و انرژی شما محافظت می‌کند: نه گفتن به جلوگیری از تعهد بیش از حد و حواس‌پرتی از آنچه واقعاً مهم است کمک می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که روی اولویت‌ها و اهداف خود تمرکز کنید. بار اضافی بر دوش خود گذاشتن می‌تواند زمان، انرژی و منابع را هدر دهد.

مرزها را تعریف می‌کند: محدودیت‌های روشنی را با دیگران تعیین می‌کند و از استثمار یا خواسته‌های غیرمنطقی جلوگیری می‌کند. این وضوح به مدیریت انتظارات در روابط و محیط‌های کاری کمک می‌کند.

اعتماد به نفس و توانمندسازی را افزایش می‌دهد: توانایی نه گفتن به شما کنترل زندگی و تصمیمات خود را می‌دهد، عزت نفس شما را افزایش می‌دهد و استرس ناشی از تعهدات ناخواسته را کاهش می‌دهد.

از موفقیت پایدار پشتیبانی می‌کند: رهبران و متخصصانی که در نه گفتن مهارت دارند، می‌توانند با پذیرش تنها آنچه با ارزش‌ها و برنامه‌هایشان همسو است، کیفیت و اثربخشی را در کار خود حفظ کنند.

روابط حرفه‌ای را حفظ می‌کند: ارائه یک نه متفکرانه، احترام شو همکاری را حفظ می‌کند، از فرسودگی شغلی جلوگیری می‌کند و بلوغ را در توسعه شغلی تقویت می‌کند(منبع)(منبع).

فرصت‌هایی برای دیگران ایجاد می‌کند: نه گفتن می‌تواند درهایی را برای دیگران باز کند تا وظایف یا نقش‌ها را بر عهده بگیرند و توزیع سالم کار و رشد را در تیم‌ها یا جوامع ارتقا دهد.

نه گفتن یک مهارت حیاتی برای مدیریت عاقلانه تعهدات، محافظت از رفاه خود و دستیابی به موفقیت معنادار در زندگی شغلی و شخصی است(منبع)(منبع)(منبع).

 

منبع : مهارت نه گفتن: چرا و چگونه این مهارت را تقویت کنیم

راه های مقابله با ترس از شکست و حرکت به سمت موفقیت

 

ترس از شکست، که با نام آتیکیفوبیا نیز شناخته می‌شود، پدیده‌ای پیچیده است که ریشه در ترکیبی از عوامل روانشناختی، محیطی و گاهی بیولوژیکی دارد. ریشه‌های آن اغلب چندوجهی است و تجربه آن می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد.

ریشه‌های روانشناختی ترس از نرسیدن به موفقیت

  • کمال‌گرایی: افرادی که تمایلات کمال‌گرایانه دارند، استانداردهای غیرواقع‌بینانه و بالایی برای خود تعیین می‌کنند. فشار برای رسیدن به کمال می‌تواند هرگونه احتمال شکست را فاجعه‌بار جلوه دهد و منجر به اجتناب یا اضطراب در مواجهه با وظایف چالش‌برانگیز شود.
  • تجربیات منفی گذشته: تجربه شکست‌های قابل توجه، انتقاد یا شرمساری عمومی در گذشته - به ویژه در سال‌های شکل‌گیری شخصیت - می‌تواند ارتباط پایداری بین شکست و درد عاطفی ایجاد کند. این خاطرات می‌تواند افراد را در آینده ریسک‌گریزتر کند.
  • انتظارات بالا و فشار خارجی: بزرگ شدن در محیط‌هایی که موفقیت بیش از حد مورد تأکید قرار می‌گیرد - چه از طرف والدین، معلمان یا جامعه - می‌تواند ترس مداوم از عدم موفقیت را القا کند. این امر به ویژه زمانی صادق است که شکست به جای حمایت با انتقاد مواجه شود.
  • عزت نفس پایین و تصویر منفی از خود: افرادی که به توانایی‌های خود شک دارند یا تصویر ضعیفی از خود دارند، بیشتر احتمال دارد از شکست بترسند، زیرا ممکن است شکست‌ها را به عنوان تأییدی بر بی‌کفایتی خود تفسیر کنند.
  • ترس از شرم یا خجالت: برای بسیاری، ترس کمتر مربوط به خود شکست و بیشتر مربوط به احتمال شرم، خجالت یا قضاوت دیگران است. این بُعد اجتماعی می‌تواند یک عامل بازدارنده قدرتمند برای ریسک‌پذیری باشد.
  • رویدادهای آسیب‌زا یا استرس‌زای زندگی: تجربیاتی مانند سوءاستفاده، بی‌توجهی یا فقدان‌های قابل توجه می‌تواند اضطراب را افزایش دهد و در ایجاد فوبیا، از جمله ترس از شکست، نقش داشته باشد.
  • عوامل ژنتیکی و بیولوژیکی: شواهدی وجود دارد که اختلالات اضطرابی، از جمله فوبیاهای خاص مانند آتیکی‌فوبیا، می‌توانند در خانواده‌ها ارثی باشند، که نشان دهنده استعداد ژنتیکی برای برخی افراد است.
  • یادگیری مشاهده‌ای: مشاهده واکنش منفی والدین یا الگوهای رفتاری به شکست، یا بزرگ شدن در محیطی که اشتباهات تحمل نمی‌شوند، می‌تواند به کودکان بیاموزد که خودشان از شکست بترسند.
  • تحریف‌های شناختی: نحوه تعریف "شکست" توسط یک فرد نقش مهمی ایفا می‌کند. کسانی که تعاریف سفت و سخت یا افراطی دارند، ممکن است هرگونه نقصی را غیرقابل قبول بدانند و احتمال اجتناب ناشی از ترس را افزایش دهند(منبع)(منبع)(منبع).

 

شناخت رایج‌ترین شکل‌های فوبیای شکست:

ترس اجتماعی از شکست: نگرانی در مورد قضاوت یا انتقاد دیگران در موقعیت‌های اجتماعی یا عملکردی.

ترس شناختی از شکست: اضطراب در مورد باهوش یا توانمند نبودن به اندازه کافی، که اغلب به صورت اضطراب امتحان یا عملکرد بروز می‌کند.

ترس حرکتی/عملکردی از شکست: ترس از شکست در وظایف یا فعالیت‌های فیزیکی، مانند ورزش یا اجراهای عمومی

ترس از شکست به ندرت توسط یک عامل واحد ایجاد می‌شود. در عوض، معمولاً از طریق ترکیبی از تجربیات شخصی، رفتارهای آموخته شده، تأثیرات اجتماعی و گاهی اوقات زمینه‌های بیولوژیکی ایجاد می‌شود. درک این علل اولین قدم برای پرداختن و غلبه بر ترس است(منبع)(منبع)(منبع).

نشانه‌هایی که نشان می‌دهد از شکست می‌ترسید!

علائم ترس از شکست (آتیکیفوبیا) شامل ترکیبی از علائم عاطفی، رفتاری و جسمی است:

اضطراب، نگرانی یا وحشت در مورد شکست یا قضاوت منفی دیگران اجتناب یا تعلل در انجام کارهایی که ممکن است منجر به شکست شوند خودگویی منفی، دست کم گرفتن توانایی‌ها یا گفتن به دیگران که انتظار شکست دارید تا انتظارات خود را کاهش دهید

مشکل در پذیرش انتقاد یا کمک سازنده احساس غم، افسردگی، تحریک‌پذیری یا خشم مرتبط با ترس از شکست علائم جسمی مانند ضربان قلب سریع، تعریق، سرگیجه، حالت تهوع، لرزش و تنگی نفس ترس از انجام حتی وظایف ساده در محل کار، مدرسه یا خانه(منبع).

مشکل در حفظ روابط یا حفظ انگیزه به دلیل ترس از ناامید کردن دیگران. علائم جسمی لحظه آخری مانند سردرد یا حواس‌پرتی که مانع از آماده‌سازی می‌شوند نگرانی مداوم در مورد اینکه چگونه شکست ممکن است بر ارزش خود، اعتبار یا فرصت‌های آینده شما تأثیر بگذارد(منبع)(منبع).

این علائم در صورت شدت می‌توانند به طور قابل توجهی بر عملکرد شخصی، حرفه‌ای و اجتماعی تأثیر بگذارند(منبع)(منبع)(منبع).

 

برای مطالب بیشتر :

منبع : راه های مقابله با ترس از شکست و حرکت به سمت موفقیت

درمان بدون دارو سندرم تورت : اختلال تیک‌های عصبی

 

 

 

سندرم تورت (Tourette Syndrome) اختلالی است که شامل حرکات تکراری یا صداهای ناخواسته (تیک) است که به راحتی قابل کنترل نیست. به عنوان مثال، ممکن است مکرراً چشمان خود را پلک بزنید، شانه های خود را بالا بیاورید یا صداهای غیرمعمول یا کلمات توهین آمیز را به زبان بیاورید(منبع).

سندرم تورت چیست؟

سندرم تورت یک اختلال عصبی-رشدی است که با حرکات و صداهای تکراری و غیرارادی به نام تیک مشخص می‌شود. این تیک‌ها به سادگی قابل کنترل نیستند و ممکن است شامل پلک زدن مکرر، بالا انداختن شانه‌ها یا بیان کلمات و صداهای غیرمعمول باشند.

 

طرحواره وابستگی چیست؟ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان

 

 

آیا شما هم از وابستگی بیش‌ازحد رنج می‌برید؟
آیا همیشه نگرانید که اگر اوضاع طبق برنامه پیش نرود، نمی‌توانید از پس آن بربیایید؟ یا قبل از هر تصمیم‌گیری، مدام از دیگران راهنمایی می‌خواهید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، ممکن است طرحواره وابستگی داشته باشید.

در این مقاله، به بررسی کامل این طرحواره، نشانه‌ها، علل ایجاد و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

طرحواره وابستگی چیست؟

طرحواره وابستگی (وابستگی/بی‌کفایتی) یکی از طرحواره‌های ناسازگار اولیه در روانشناسی است که باعث می‌شود فرد احساس کند بدون کمک دیگران نمی‌تواند مسئولیت‌های روزمره یا تصمیم‌های مهم زندگی را مدیریت کند.

ویژگی‌های اصلی طرحواره وابستگی:

  • باور عمیق به ناتوانی: فرد خود را درمانده و ناکافی می‌بیند و به توانایی‌هایش اعتماد ندارد.
  • نیاز مداوم به تأیید دیگران: همیشه به دنبال راهنمایی، حمایت و اطمینان‌خاطر از اطرافیان است.
  • ترس از استقلال: انجام کارها به‌تنهایی باعث اضطراب می‌شود و فرد از مسئولیت‌پذیری اجتناب می‌کند.
  • تأثیر منفی بر روابط: وابستگی بیش‌ازحد می‌تواند باعث تنش در روابط عاطفی، خانوادگی و شغلی شود.

نشانه‌های طرحواره وابستگی

درمان بدون دارو سندرم تورت : اختلال تیک‌های عصبی

 

سندرم تورت (Tourette Syndrome) اختلالی است که شامل حرکات تکراری یا صداهای ناخواسته (تیک) است که به راحتی قابل کنترل نیست. به عنوان مثال، ممکن است مکرراً چشمان خود را پلک بزنید، شانه های خود را بالا بیاورید یا صداهای غیرمعمول یا کلمات توهین آمیز را به زبان بیاورید(منبع).

سندرم تورت چیست؟

سندرم تورت یک اختلال عصبی-رشدی است که با حرکات و صداهای تکراری و غیرارادی به نام تیک مشخص می‌شود. این تیک‌ها به سادگی قابل کنترل نیستند و ممکن است شامل پلک زدن مکرر، بالا انداختن شانه‌ها یا بیان کلمات و صداهای غیرمعمول باشند.

اثر تماشاگر: پدیده روانشناختی بی‌عملی در موقعیت‌های اضطراری

 

 

 

 

اثر تماشاگر: پدیده روانشناختی بی‌عملی در موقعیت‌های اضطراری

اثر تماشاگر (Bystander Effect) یک پدیده روان‌شناختی اجتماعی است که در آن افراد در موقعیت‌های اضطراری با وجود حضور دیگران، کمتر احتمال دارد به قربانی کمک کنند

اثر تماشاگر چیست؟

. این پدیده ناشی از:

  • پراکندگی مسئولیت: افراد تصور می‌کنند دیگران اقدام خواهند کرد
  • نفوذ اجتماعی: تقلید رفتار غیرفعال دیگران
  • ترس از قضاوت: نگرانی درباره ارزیابی دیگران

این پدیده نخستین بار پس از قتل کیتی جنووز در ۱۹۶۴ مورد توجه قرار گرفت، زمانی که شاهدان متعدد از مداخله یا کمک‌خواهی خودداری کردند (منبع).

اثر تماشاگر که افراد به تفاوت از کنار قربانی رد می شوند

سابقه تاریخی اثر تماشاگر

قتل کیتی جنووز (۱۹۶۴)

این واقعه در نیویورک جرقه‌ای برای تحقیقات روانشناسی اجتماعی شد. گزارش‌های اولیه (گاه اغراق‌آمیز) نشان می‌داد ده‌ها شاهد بدون مداخله نظاره‌گر بوده‌اند.

تحقیقات دارلی و لاتانه (۱۹۶۸)

این روانشناسان با آزمایش‌های پیشگامانه مکانیسم‌های اثر تماشاگر را شناسایی کردند:

  • کاهش ۷۵٪ مداخله در حضور ۴ شاهد نسبت به شرایط انفرادی
  • کشف رابطه معکوس بین تعداد شاهدان و احتمال کمک(منبع)

برای مطالب بیشتر :

منبع : اثر تماشاگر: پدیده روانشناختی بی‌عملی در موقعیت‌های اضطراری

تک فرزندی✔️ انتخابی درست یا چالشی بزرگ؟

 

تک فرزندی یکی از موضوعات مهم در دنیای مدرن است که بسیاری از والدین با آن مواجه هستند. برخی از خانواده‌ها به دلایل اقتصادی، اجتماعی یا شخصی تصمیم به داشتن یک فرزند می‌گیرند. بسیاری از والدین که یک فرزند دارند، اغلب از طرف دوستان و خانواده تحت فشار اجتماعی قرار می گیرند تا فرزندان بیشتری را به خانواده اضافه کنند. اما آیا این تصمیم بهترین انتخاب برای فرزند و والدین است؟

 

معایب تک فرزندی

پدیده‌ای به نام “Only Child Syndrome” یا “سندرم تک‌فرزندی” به عنوان معایب تک فرزندی مطرح است که برخی از روانشناسان به آن اشاره می‌کنند. این سندرم به مجموعه‌ای از ویژگی‌های رفتاری اشاره دارد که ممکن است در برخی تک‌فرزندان بروز کند، مانند وابستگی شدید به والدین، سختی در همکاری گروهی و احساس تنهایی. با این حال، بسیاری از محققان معتقدند که تربیت مناسب و تعاملات اجتماعی می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

  • فرزند شما تنها خواهد بود. فرزند شما ممکن است از داشتن خواهر یا برادر برای بازی و تعاملات اجتماعی محروم باشند که می شود با مواردی که در انتهای مقاله آمده است آن را جبران کنید.
  • وابستگی بیش از حد به والدین، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از تک فرزند ها پیدا می کنند این امر است که باعث می شود نتوانند استقلال خود را شکل دهند و در تمام موقعیت ها به والدین خود وابسته باشند.
  • انتظارات بالا والدین. والدین می خواهند فرزند آن ها بهترین باشد و بدرخشد بنابراین ممکن است کمالگرایی زیادی نشان دهند که در آینده کودک تاثیرات مخربی می گذارد.
  • کمبود مهارت های اجتماعی. دیده می شود که برخی از تک فرزندان نمی توانند به خوبی بچه هایی که خواهر و برادر دارند دوست پیدا کنند زیرا مهارت های اجتماعی را در خانواده پیدا نمی کنند و تنها با بزرگسالان در ارتباط هستند.
  • چالش مربوط به پیری والدین. یکی از دغدغه‌های والدین تک‌فرزند این است که در دوران پیری به دلیل نداشتن فرزندان بیشتر، ممکن است فرزندشان تحت فشار زیادی برای مراقبت از آن‌ها قرار بگیرد.

توجه داشته باشید که معایب و فواید ذکر شده قانون نیست، با توجه به تربیت شما فرزندتان ممکن است دچار این مشکلات شود بنابراین مهم ترین چیز در تربیت کودک والدین هستند. بچه هایی که خواهر و برادر دارند نیز در صورت تربیت اشتباه ممکن است همین مشکلات را تجربه کنند، بنابراین نباید از اهمیت تربیت غافل شد.

 

برای مطالب بیشتر :

منبع : تک فرزندی✔️ انتخابی درست یا چالشی بزرگ؟

کاردرمانی اوتیسم

 

 

کاردرمانی اوتیسم یکی از موثرترین روش‌های توانبخشی برای کودکان مبتلا به اوتیسم است که به بهبود مهارت‌های حرکتی، شناختی، حسی و اجتماعی آن‌ها کمک می‌کند. این روش به کودک کمک می‌کند تا استقلال بیشتری در انجام کارهای روزمره پیدا کند و تعاملات اجتماعی بهتری داشته باشد. در این مقاله بهترین تمرینات توجه و تمرکز برای کودکان اوتیسم که شامل لورتا و ریهاکام هست هم آورده شده است که به صورت تضمینی توجه و تمرکز کودک شما را افزایش می دهد.

اوتیسم چیست ؟

اختلال اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال رشدی است که در ارتباطات اجتماعی مشکل ایجاد می کند. بر اساس پژوهش ها، علت اصلی اوتیسم تاکنون شناخته نشده است و همبستگی معناداری بین این اختلال با وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین دیده نشده است.

به لحاظ آماری از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد زنده در دنیا یک نفر مبتلا به اوتیسم است. می توان گفت زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل است. این اختلال که در پسران شایع‌تر از دختران است به این صورت عمل می کند که بر رشد طبیعی مغز در حیطه ی تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد.

اهداف کاردرمانی اوتیسم

بهبود مهارت‌های حرکتی (ظریف و درشت)
تقویت پردازش حسی (کنترل حساسیت به صدا، نور، لمس و…)
افزایش مهارت‌های اجتماعی (برقراری ارتباط و تعامل با دیگران)
بهبود تمرکز و توانایی توجه
آموزش مهارت‌های خودیاری (لباس پوشیدن، غذا خوردن، بهداشت شخصی)

کودک اوتیسم چه ویژگی هایی دارد؟

کودک اوتیسم ، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌ های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای کودک دشوار می‌ کند.

کودک اوتیسم ممکن است رفتارهای خودآزارانه و یا پرخاشگری نیز نشان دهند. در این افراد حرکات تکراری، پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیا یا مقاومت در مقابل تغییردیده می‌شود. اما باید گفت هسته ی مرکزی اختلال اوتیسم، اختلال در “ارتباط” است.

اگر با کودکی که دارای اختلال اوتیسم است در ارتباط باشید، تقریبا می توانید نیمی از نشانگان زیر را در بیشتر موقعیت ها در او مشاهده کنید:

  • مشکلات شدید تکلم
  • مشکل در بیان نیازها و استفاده از اشارات به جای کلمات
  • اشتباه در کاربرد ضمایر
  • تکرار کلمات و یا جملات دیگران
  • خنده، گریه، پریشانی و قشقریق بی دلیل
  • مشکلات اساسی در برقراری ارتباط (در آغوش گرفته شدن را دوست ندارند، تماس چشمی کم، فاصله گرفتن از دیگران)
  • تحرک بیش از اندازه و یا کم
  • نترسیدن از خطرات
  • به روش های معمولی آموزش پاسخ نمی دهند
  • عدم حساسیت به صدا: ممکن است فکر کنید کودک واقعا صدای شما را نمی شنود در حالیکه از نظر شنوایی کاملا سالم است.
  • ناتوانی هوشی در حدود ۷۰ درصد موارد

 

برای مطالب بیشتر :

منبع : کاردرمانی اوتیسم

تروما در کودکان چیست؟ علائم تروما در کودکان

 

تروما در کودکان (Childhood trauma) چیست و چرا ایجاد می شود؟ تروما در کودکان به تجربه‌های آسیب‌زا و پرتنش اشاره دارد که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر ذهن و روان آن‌ها بگذارد. این تجارب ممکن است شامل حوادث طبیعی، سوءاستفاده، خشونت خانگی، تصادفات و یا از دست دادن عزیزان باشد. درک و شناخت تروما در کودکان به والدین و متخصصان کمک می‌کند تا بهترین حمایت را ارائه دهند. تروما در کودکان می‌تواند تأثیرات عمیقی بر رشد عاطفی، رفتاری و شناختی آن‌ها داشته باشد. در این مقاله، علائم تروما، تأثیرات آن و راهکارهای موثر برای کمک به کودکان در مدیریت این تجربه بررسی شده است.

 

تروما در کودکان چیست؟

همان طور که گفته شد تروما در کودکان به تجربه‌های آسیب‌زا و پرتنش گفته می شود. رویدادی که باعث تروما می شود ممکن است به نظر شما بزرگ، ناراحت کننده یا خشونت آمیز نباشد. متاسفانه تجارب تروما در بین کودکان بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم. اما خبر خوب این است که انعطاف‌ پذیری طبیعی کودک و حضور یک بزرگسال قابل اعتماد می‌تواند به کودکان کمک کند تا با آن کنار بیایند. تروما به زبان خیلی ساده می شود یک اتفاق خیلی بد و ناراحت کننده که باعث ترس و ناراحتی شدید در کودک می‌شود و روی احساسات و رفتار او تأثیر می‌گذارد که ممکن است تا آینده نیز تاثیر داشته باشد.

علائم تروما در کودکان

علائم ترومای کودکی با توجه به سن و ویژگی های کودک متفاوت است اما علائم زیر را می توان از نشانه های عمومی تروما در کودکان دانست:

  • اضطراب و نگرانی بیش از حد
  • مشکلات خواب و کابوس‌های شبانه
  • کاهش تمرکز و افت تحصیلی
  • اجتناب از موقعیت‌ها یا افرادی که یادآور حادثه هستند
  • تغییرات ناگهانی در رفتار، مانند پرخاشگری یا انزوا
  • تفکر بیش از اندازه در مورد مرگ و امنیت
  • رفتارهای بازگشتی (مثلاً کودک ۷ساله دوباره شروع به مکیدن انگشت یا شب‌ادراری می‌کند)

 

منبع : تروما در کودکان چیست؟ علائم تروما در کودکان

علائم اوتیسم در نوزادان

 

علائم اوتیسم در نوزادان معمولاً در سنین ۵ تا ۶ سالگی به اوتیسم مبتلا می شوند، اما اوتیسم را می توان در نوزادان ۱۲ ماهگی نیز تشخیص داد. در واقع، برخی از رفتارهای مرتبط با اوتیسم مانند مشکلات در برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی، ممکن است از همان سنین پایین‌تر نیز قابل مشاهده باشد. تشخیص زودهنگام می‌تواند کمک زیادی به مداخله‌های درمانی و پیشگیری از مشکلات پیچیده‌تر در آینده کند.

یکی از بیماری ها و اختلالاتی که در میان کودکان رواج داشته و معمولا خانواده ها به سختی می تواند آن را تشخیص دهند اختلال اوتیسم در کودکان است که به دلیل اینکه این اختلال علائم کاملا واضحی مانند برخی دیگر از بیماری ها را ندارد نمی شود به راحتی آن را تشخیص داد. در این مقاله علائم اوتیسم در نوزادان در کودکان آمده است:

علائم اوتیسم در نوزادان

توجه داشته باشید که علائمی که در ادامه ذکر شده است باید توسط پزشک تشخیص داده شود و به دلیل داشتن چند عامل زیر نمی توان تصور کرد کودک دچار اختلال اوتیسم است.

  1. عدم برقراری تماس چشمی: یکی از عوامل اصلی در تشخیص اولیه اوتیسم در نوزادان عدم تمایل به برقراری تماس چشمی با والدین یا اطرافیان است.
  2. عدم پاسخ به نام یا صداها: نوزادانی که به اوتیسم مبتلا هستند، ممکن است به اسم خود یا صداهای اطراف واکنش نشان ندهند، که البته ممکن است به دلایل مختلفی صورت بگیرد و باید توسط دکتر بررسی شود تا مشکل در شنوایی کودک نباشد.
  3. عدم علاقه به بازی‌های تعامل: کودک اوتیسم از فعالیت هایی که نیاز به تعامل دارد خودداری می کند.
  4. عدم واکنش به احساسات دیگران: نوزادانی که به اوتیسم مبتلا هستند، ممکن است نسبت به احساسات دیگران، مانند لبخند یا گریه دیگران، واکنشی نشان ندهند.
  5. رفتارهای تکراری: رفتارهای تکراری نیز می تواند علائم اوتیسم در نوزادان باشد اما باید توجه داشته باشید تکرار بخشی از یادگیری نیز هست بنابراین باید این رفتارها توسط روانشناس یا متخصص بررسی شود.
  6. تأخیر در تکلم و زبان: کودکانی که دارای اختلال اوتیسم هستند خیلی دیرتر از سایر هم سن و سالان خود به زبان می آیند و بنابراین این نیز می تواند یکی دیگر از علائم اوتیسم در نوزادان برای شناخت این اختلال در کودکان مبتلا باشد گرچه صرفا با مشاهده یک علامت و نشانه هم نمی توان به اوتیسم کودکان پی برد و نیاز به آزمایشات بیشتر می باشد.
  7. مشکلات عضلانی: کودکان درگیر با این اختلال معمولا مشکلات عضلانی نیز دارند مثلا در هنگام راه رفتن و با انجام کارهای دیگر عضلات پا و یا دست آن ها به خوبی آن ها را یاری نمی کند.

پیشنهاد مشاور: ۳۷ علائم اوتیسم در کودکان که کسی به شما نمی گوید!

تشخیص اوتیسم در نوزادان به کمک ارزیابی‌های پزشکی و روان‌شناسی انجام می‌شود. معمولاً پزشکان از سوالات ویژه‌ای برای ارزیابی رشد اجتماعی، ارتباطی و رفتاری کودک استفاده می‌کنند، بنابراین توصیه ما این است که حتما در تشخیص از پزشک کودکان کمک بگیرید.

والدین باید دقت کنند که درمان این اختلال از اوتیسم در کودک تا سن ۳ سالگی می تواند به صورت خیلی مطلوب تری انجام گیرد لذا در صورت مشاهده موارد گفته شده باید سریعا اقدام نمایند.

برای کمک به بهبود توانمندی‌های اجتماعی و شناختی فرزندتان، استفاده از روش‌های نوین درمانی مانند ریهاکام و لورتا در مجموعه ستاره ایرانیان می‌تواند تأثیر بسزایی در تسهیل فرایند رشد و توسعه مهارت‌های اوتیسمی کودک شما داشته باشد. برای صحبت با برترین روانشناسان کودک و نوجوان و استفاده از برترین دستگاه ها می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید و به صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی صحبت کنید.

 

منبع: علائم اوتیسم در نوزادان

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 صفحه بعد